أحدث المشاركات
جاري جلب احدث المواضيع ...

من هو إيلون ماسك


هذا الرجل:
إيلون ريفي ماسك (ولد في 28 يونيو 1971) من أصول جنوب أفريقية، مهندس كندي-أمريكي مبادر ومخترع. اشتهر ماسك بتأسيس عدة شركات ضخمة حول العالم؛ كشركة سبيس إكس، التي يشغل منصب المدير التنفيذي فيها، وشركة تصنيع السيارات الذكية تيسلا موتورز، التي يشغل فيها منصب المدير التنفيذي ومهندس الإنتاج، وشارك بتأسيس شركة التداول النقدي الشهيرة باي بال، ويشغل منصب رئيس مجلس إدارة شركة سولار سيتي. ويطمح ماسك إلى تجسيد فكرة نظام النقل فائق السرعة المسمى بالهايبرلوب.
  1.  أسس PayPal وأفتتح عصر التجارة والتحويل المالي الإلكتروني.
  2.  أسس أول شركة خاصة تطلع الفضاء وعمل كل إللي بتعمله الحكومات في الفضاء بأقل من عُشر التكلفة ورخص سعر الذهاب للفضاء 300 مرة.
  3.  عازم على إرسال بشر للمريخ سنة 2025 قبل ما NASA أو أي وكالة فضائية تانية هتعملها وهيبدأ أول مستعمرة هناك.
  4.  عامل خطة شاملة لإمداد الأرض كلها بإنترنت فائق السرعة من أقمار صناعية.
  5.  مأسس أأمن سيارة في العالم (Tesla) وأول سيارة كهربائية تبقى أرخص بكتير من سيارات البنزين والوقود التقليدي إللي بنفس مستواها وفي نفس الوقت فيها خاصية تعليم نفسها بنفسها وقيادة نفسها بنفسها عبر بلاد كاملة وبتمشي أكتر من 200 ميل على شحنة بطارية واحدة (يعني تروح من القاهرة لإسكندرية رايح جاي ويتبقى فيها وقود.)
  6.  عامل خطط شاملة بمساحات محددة تتاخد لإمداد كل دولة بكل حاجاتها من الكهرباء بإستخدام ألواح الطاقة الشمسية %100 وإنقاذ البيئة والعالم من الدمار الحراري وإنتهاء الحاجة للبترول وأنواع الوقود المدمرة للبيئة.
  7.  عامل خطط شاملة لنظام نقل جديد شبه القطار ولكن يقدر يلف العالم كله في 7 ساعات وأرخص من بناء القطار بكتير، وأول تجارب أو تنفيذ ليه بيبدأ.
  8.  أول شخص يعمل أجزاء صناعية كبيرة جدًا (زي أجزاء الصواريخ ومراكب الفضاء ب3D printers.)
  9.  مأسس 4 من أكبر وأبدع شركات العالم وبيديرهم كلهم في نفس الوقت.
  10.  مقترح نظام إبداعي للمدرسة قائم على نظام التجارب العملية والتوضيحية بدلًا من التلقين وبيجربه على أولاده وأولاد بعض الأغنياء المتطوعين عشان يشوف النتائج قبل ما يقترح تعميمه.
  11.  عامل بطاريات كهربائية وألواح شمسية عملية لإمداد المنازل بالتدفئة والكهربا أرخص من الكهربا التقليدية الملوثة للبيئة.
  12. عامل تصميم لأول طيارة ركاب كبيرة نظيفة صديقة للبيئة وتحل محل طائرات الوقود الحفري التقليدي.
  13.  أكتر واحد نشط ومؤثر في العالم في إقناع صناع القرار والسياسيين في العالم بإستبدال الطاقة الملوثة للبيئة بالطاقة النظيفة وإنقاذ العالم من الإحتباس الحراري وآثاره الكارثية في المستقبل القريب.
  14.  هذا الرجل معلم نفسه بنفسه أغلب ما يعرفه عن الأشياء (على الأقل %80) السابقة من قراءة الكتب (بما فيها علم الصواريخ) خارج الدراسة الرسمية، مع إن كل فرع فيهم بياخد منك حياتك كلها، هو تعلمهم كلهم بنفسه. دراسته الرسمية كانت في الفيزياء والإقتصاد وبكل تأكيد أيضًا ساعدته ولكن أغلب ما يعرفه تعلم ذاتي.